رشید کاکاوند
وبلاگ اختصاصی رشید کاکاوند

 
تاريخ : شنبه بیست و هفتم فروردین 1390

کانون گیتار استان قزوین با همکاری انجمن موسیقی استان قزوین سومین برنامه اجرای هنرجویی خود را در اسغند ماه 1389 برگزار کرد که در این برنامه 37 نفر از هنرجویان گیتار استان های قزوین ، زنجان و تهران به اجرای برنامه پرداختند.

در سومین اجرای هنرجویی این کانون که با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه مندان مواجه شده بود 37 نفر از هنرجویان به اجرای قطعاتی از Ferdinando Carulli،Leo brouwer، Mauro Giulini، Barrius، Roland dyens، Handel، Ferancisco tarrega، J.S Bach، Villa Lobos، Jose luis merlin، Rodrigues،Antonio lauro، Beethoven، Mozart، Matteo Caracassi، Kreidler &Kamjun در بخش کلاسیک و در بخش فلامنکو نیز به اجرای آثاری از Sabicas، Juan martin، Chicoello، Paco pena، Paco Serrano پرداختند.

در این برنامه برای نخستین بار در قزوین ساز کاخن به همت استاد ارجمند رشید کاکاوند توسط یکی از هنرجویان ایشان برای همراهی نوازندگان فلامنکو به روی صحنه آمد که با استقبال بسیاری از سوی تماشاچیان روبرو شد.

در پایان برنامه هم سپاس نامه ای که از سوی کانون گیتار جهت تقدیر از هنرجویان تهیه شده بود توسط اساتید ارجمند موسیقی استان : استاد وکیلها رییس انجمن موسیقی استان، دکتر میثمی و استاد افزونتر ،اعضای انجمن موسیقی استان، خانم اعتماد زاده کارشناس فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اسحاق چگینی مدیریت آموزشگاه موسیقی ترانه عارف، رشید کاکاوند مدیریت آموزشگاه موسیقی صبا و محسن شهیدی مدیریت آموزشگاه موسیقی فرآهنگ به نوازندگان اهدا گردید.

کانون گیتار استان قزوین که در سومین سال فعالیت خود قرار دارد در تاريخ 14/11/87 به همت پیمان ریاحی نوازنده و مدرس گیتار و جمعی از دوستان و هنرجویان ایشان و با همکاری و مساعدت های رياست محترم اداره کل ارشاد استان قزوين ، معاونت محترم اداره و رياست محترم انجمن موسيقی فعاليت خود را آغازنموده است و در طی این دو سال و اندی برنامه های حمایتی ، آموزشی و فرهنگ سازی بسیاری را در جهت شناساندن ساز ارجمند گیتار طرح ریزی و اجرا نموده است.در ادامه خلاصه ای از عملکرد دوساله و اندی کانون و برنامه های پیشرو تقدیم می شود.
خلاصه ای از عملکرد کانون گيتار استان قزوين (بهمن 87 الی اسفند 89)
1- اولين فراخوان گيتار: جهت اعلام شروع به کار کانون به آحاد مردم بالاخص نوازندگان اين ساز که در تاریخ 22/5/ 88 بر گزار نمود.

2- تمرين در آمفی تئاتر مجتمع (با همکاری رياست محترم مجتمع): که جهت آماده شدن برخی از اعضاء کانون جهت حضور در مسابقه کشوری (تيرماه 88 ).
3 - آشنايی با ديگر هنرمندان استان.
4- اولين همايش گيتار کلاسيک و فلامنکو در تاریخ 23/9/88 : که ديدگاه بسياری از حضار را نسبت به جايگاه گيتار و قابليتها و همچنين نوازندگان گيتار را نسبت به ساز گيتار تغيير داد .
5- سخنرانيهای جناب استاد وکيلها: که جايگاه کانون گيتار را در جامعه هنری استان قزوين تثبيت و ارتقاء داد.

6-ايجاد سايت کانون گیتار استان قزوین به کوشش اعضاء .

7- دعوت از جناب استاد کیوان ميرهادی و استفاده از تجربه های گرانبهای ایشان.
8- کنفرانس در کانون : از بهمن 88 هر جلسه یکی از اعضاء کانون در رابطه با ابعاد مختلف در موسيقی که شامل تاريخچه موسيقی، بیوگرافی بزرگان موسیقی جهان ، دورانهای موسیقی،تاريخچه گيتار، تئوری موسیقی و… صحبت میکنند.
9- اولین اجرای هنرجویی در تاریخ 17/12/88 :که جهت بالا بردن سطح نوازندگان گیتار استان صورت گرفت.

10-اولین مستر کلاس گیتار کلاسیک در تاریخ 11/4/89 : که با حضور آقای علیرضا تفقدی استاد دانشگاههای تهران و آزاد اسلامی بر گزار شد .
11- دومین اجرای هنرجویی در تاریخ 27/6/89 : که از لحاظ کیفیت از اولین اجرای هنرجویی در جایگاه بالاتری قرار داشت .(در این برنامه بیست نفر بصورت انفرادی اجرا نمودند ).
12- استفاده از تجربیات جناب استاد بهرام آقاخان که کانون گیتاراستان قزوین را بسیار یاری نمودند.
13- سومین اجرای هنرجویی در تاریخ 14/12/89 : این اجرا به علت تجربه هایی که کانون گیتار در طی این 2سال بدست آورده بود از همه نظر در سطح بالایی قرار داشت.
در این اجرا از پیشکسوتان ،مدیریتهای آموزشگاههای موسیقی استان ،فارغ التحصیلان موسیقی ، موسیقیدانان ،نوازندگان (سازهای مختلف ) و خبرنگاران و عکاسان دعوت شده بود تا ضمن قدردانی و آشنایی بیشتر مردم با این عزیزان و همچنین شروع همکاری با آنان ،
لوح سپا سی را که جهت تقدیر از نوازندگان منتخب کانون فراهم شده بود را به آنان اهدا نمایند.
جا دارد از مدیریت انجمن موسیقی ، مدیریت محترم آموزشگاه صبا (که زحمات زیادی را متحمل شدند ویارو یاورکانون گیتار بودند وهمچنین برای اولین بار در استان قزوین نوازنده ساز کاخن را جهت این اجرا تعلیم دادند ) ، مدیریت محترم آموزشگاه چکامه ( که همیشه پشتیبان کانون بوده اند ) ،مدیرت محترم آموزشگاه سرناد زنجان ( که همواره ما را حمایت کردند ) ، و همچنین مدیرتهای محترم آموزشگاههای موسیقی آوا ، ترانه عارف ، نوا ، فراهنگ ،باربد که با حضور خود و اهدا جوایز کانون گیتار را دلگرم نمودند ، تشکر نماییم .
در این اجرا 37 نفر به اجرا پرداختند .

برخی از برنامه های دراز مدت:
کانون گيتار استان قزوين اميدوار است که درسالهای آتی به اهدافی چون :
1. کنسرتهای پژوهشی گيتار
2. کنسرتهای تخصصی گیتار کلاسیک و فلامنکو
3. اجرای رسيتال ،دوئت ، تریو و…
4. برپايی مستر کلاس با استفاده از اساتيد به نام کشور
5. شرکت در مسابقات کشوری و …
در خاتمه اميدوار هستیم که بتوانيم سطح گيتار استان قزوين را ارتقا داده و اصلاح ديدگاه عمومی نسبت به اين ساز را شاهد باشیم .



ارسال توسط حسام
 
تاريخ : چهارشنبه بیست و چهارم فروردین 1390

 

حجم فایل: ۳۸ مگابایت

زمان: ۱۰ دقیقه

حجم فایل: ۱۸ مگابایت

زمان: ۵ دقیقه و ۳۲ ثانیه


برچسب‌ها: علیرضا قربانی

ارسال توسط حسام
 
تاريخ : یکشنبه بیست و یکم فروردین 1390

موسیقی از اول با اشعار زیبای شاعران بزرگ کشور همراه بوده است و اگر نبوغ و زیبای در شعر این گونه افراد نبود استعداد کسانی که موسیقی کار می کنند شکوفا نمی شد و یا بهتر است بگویم اینقدر تکامل موسیقی را پیدا نمی کردیم. پس قسمتی از ترنم و زیبایی موسیقی ما همیشه مدیون شاعران ایران زمین به خصوص مولانا جلاالدین بلخی بوده است.

بعد از خواندن و جمع آوری این مقاله از سایت های مختلف دلم می خواست که بازدید کنندگان وبلاگ نگاهی به این موضوع پر اهمیت بکنند امیدوارم مورد رضایت همه دوستان قرار گیرد.

مقدمه:

موسیقی و ادیان
افلاطون می‌گوید: «نغمه و وزن موسیقی تاثیر فوق العاده‌ای در روح انسان دارد و اگر درست به کار رود، می‌تواند زیبایی را در رویاهای روح جایگزین کند». موسیقی تاثیری شگرف بر روح آدمی دارد و می تواند لطیف‌ترین احساسات انسانی را بر انگیزد.
ابونصر فارابی، فیلسوف موسیقیدان شهیر ایرانی و صاحب «الموسیقی الکبیر» نیز میان فطرت انسان و موسیقی، پیوند قائل است و پیدایش موسیقی را معلول سرشت آدمی می‌شناسد.
جایگاه موسیقی در فرهنگ معنوی و مذهبی نیز، بسیار با اهمیت است. ادیان و مذاهب مختلف، تجلی گاه نمونه های متعالی از موسیقی هستند. آیین‌ها و مراسم گوناگون موجود در هر کیش و مذهبی، هر یک به نوعی، با گونه ای از موسیقی همراه‌اند.
اساساً موسیقی انسانهای نخستین، به هر شکل و صورتی که بوده، جنبه روحانی داشته و در قالب ستایش و نیایش خدایان و مناسک دینی بوده است.
در فرهنگ اسلام هم، می توان از موسیقی عاشورایی و تعزیه، موسیقی عبادی (اذان، تلاوت قرآن، روضه، نیایش و...) و موسیقی عرفانی به عنوان جلوه هایی از این حضور نام برد.
بودائیان کتب مذهبی خود را با نوعی موسیقی می‌خوانند و آداب مذهبی آنان همراه با رقص و آواز است. عقیده چینیان نیز بر این بوده است که :«با خدایان، با زبان موسیقی می توان سخن گفت.»

موسیقی، شعر و مولانا
موسیقی پیوندی دیرینه با شعر دارد و در فرهنگ اسلامی نیز چنین است. ابونصر فارابی، معتقد بوده است که اقاویل شعر اگر با موسیقی همراه شوند، عنصر تخییل در آن ها افزون تر خواهد شد و بر میزان فعل و انفعالات ِ نفس در برابر اثر می‌افزاید.
دکتر حسین نصر(از فلاسفه معاصر اسلامی) نیز به این ارتباط تنگاتنگ موسیقی و شعر اشاره دارد و می گوید: «در تمدن اسلامی، به طور کلی موسیقی بسیار آمیخته با شعر بوده است. شعر شکل مطلوب هنر در جهان اسلام است و این توجه به شعر مستقیماً ناشی از ساختار شاعرانه وحی قرآن است. هیچ ملت مسلمانی را نمی یابید که سنت شعری بسیار غنی نداشته باشد. برخی از بزرگترین شاعران در جهان اسلام، نوازندگان و موسیقیدانان بزرگی نیز بوده اند، لذا شعری آفریده اند که بسیار موسیقایی است.»
نمونه بارز چنین شعرایی، مولانا جلال الدین محمد بلخی است. مهارت مولانا در علم موسیقی، سبب شده که وی بتواند در 55 بحر از بحور مختلف، شعر بسراید. وی هم در موسیقی علمی تبحر داشته و هم در موسیقی عملی. او به خوبی وزن شناسی را می دانسته و در جای جای دیوان غزلیات کبیر می توان نشانه هایی از آگاهی گسترده‌ی او از موسیقی را یافت. چنانچه در غزل:
می‌زن سه تا که یکتا گشتم مکن دوتایی
یا پرده رهاوی یا پرده رهایی
بی زیر و بی‌بم تو ماییم در غم تو
در نای این نوا زن کافغان ز بی‌نوایی
قولی که در عراق است درمان این فراق است
بی قول دلبری تو آخر بگو کجایی
ای آشنای شاهان در پرده سپاهان
بنواز جان ما را از راه آشنایی
در جمع سست رایان رو زنگله سرایان
کاری ببر به پایان تا چند سست رایی
از هر دو زیرافکند بندی بر این دلم بند
آن هر دو خود یک است و ما را دو می‌نمایی
گر یار راست کاری ور قول راست داری
در راست قول برگو تا در حجاز آیی
در پرده حسینی عشاق را درآور
وز بوسلیک و مایه بنمای دلگشایی
از تو دوگاه خواهند تو چارگاه برگو
تو شمع این سرایی ای خوش که می‌سرایی
بیش از 20 اصطلاح موسیقی را از قبیل نام سازها و پرده‌ها و مقام‌ها آورده است. او همچنین در موسیقی عملی هم دستی داشته و نوازنده چیره دست «رباب» نیز بوده است. مهارت وی در نواختن رباب تا حدی بوده که حتی در ساختمان این ساز تغییراتی نیز پدید آورده بود.
دکتر شفیعی کدکنی اعتقاد دارد که:«از عصر شاعرْ – خنیاگران ایران باستان، تا امروز، آثار بازمانده هیچ شاعری به اندازه جلال الدین مولوی، با نظام موسیقیایی ِ هستی و حیات انسان، هماهنگی و ارتباط نداشته است.»
اشعار مولانا، به روشنی بیانگر مهارت موسیقیایی وی بوده و اشعار غنایی مولانا با موسیقی درآمیخته است. شاید بتوان گفت که هیچ شاعری، تا به این حد، موسیقی را در شعر خود وارد نکرده است. عنصر موسیقیایی در غزلیات مولانا آنچنان برجسته است که حتی خواندن ساده اشعار وی، بی ساز و آواز، در مخاطب شور و ترقص می انگیزد و وجد و شور می آفریند. البته به شرط آنکه شدّ و مدّ و تقطیعات اشعارش به درستی رعایت شود:
ای هوس های دلم بیا بیا بیا بیا
ای مراد و حاصلم بیا بیا بیا بیا
***
ای یوسف خوش نام، ما خوش می روی بر بام ما
ای در شکسته جام ما، ای بر دریده دام ما
***
مرده بدم زنده شدم، گریه بدم خنده شدم
دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم

موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا
آشنایی مولانای روم با موسیقی، به دوران نوجوانی او بر می‌گردد؛ آن هنگام که وی همراه خانواده، از بلخ به بغداد مهاجرت می کردند. در این سفر، او با موسیقی کاروانی آشنا گشت و نیز از هر شهر که می گذشتند، با موسیقی محلی آن دیار آشنا می‌شد. به تعبیر دکتر زرین کوب: « آهنگ حدی که شتربان می‌خواند و نغمه نی که قوال کاروان می نواخت، او را با لحن ها و گوشه های ناشناخته دنیای موسیقی آشنا می‌کرد».
مولانا اما تا پیش از دیدار شمس، چندان به موسیقی نمی پرداخت. او فقیه بود و فقها را میانه ای با موسیقی نبوده و نیست. تا اینکه شمس بر وی طلوع کرد و مولانایی دیگر پدید آمد. شمس، مولانای نو را به سماع خواند؛ کاری که او پیش از آن هرگز انجام نداده بود.
نزد مولانا (مولانای پس از دیدار با شمس!) موسیقی از جایگاه و اعتبار ویژه ای برخوردار بود. مولانا مانند بسیاری از حکمای اسلامی، موسیقی را طنین گردش افلاک می‌دانست. در واقع مولانا با نظریه «فیثاغورث» در باب موسیقی موافق بود و عقیده داشت که اصول موسیقی از نغمات کواکب و افلاک اخذ شده است. همانطور که ضمن داستان ابراهیم ادهم(دفتر چهارم مثنوی) می‌گوید:
پس حکیمان گــفتـه اند این لحـن‌ها
از دوار چــرخ بــگــرفــتـیــم مــا
بانگ گردش های چرخ است اینکه خلق
می‌سرایندش به طنبور و به حلق
چنین معروف است که فیثاغورث با ذکاوت قلبی و روشن بینی خود، نغمه‌های افلاک را می شنیده و سپس اصول موسیقی را بر اساس آن استخراج کرده است. در واقع او موسیقی را، که پیش از آن نیز وجود داشته، با ریاضیات درآمیخت و قواعد و اصول دقیقی برای آن تنظیم کرد. خود فیثاغورث می گوید:«من صدای اصطکاک افلاک را شنیدم و از آن علم موسیقی را نوشتم.»
همچنین مولانا بر این عقیده بوده است که تاثیر نغمات و اصوات موزون بر روان آدمی از آنروست که نغمات آسمانی و ملکوتی جهان پیشین را در ما می انگیزد. چرا که به اعتقاد مولانا، روح آدمی پیش از آنکه به جهان فرودین هبوط کند، در عالم لطیف الهی سیر می کرده و نغمات آسمانی را می شنیده است. بنابراین موسیقی زمینی، تذکار و یادآور موسیقی آسمانی است:
لیک بد مقصودش از بانگ رباب
همچو مشتاقان، خیال آن خطاب
نالــه سـرنا و تـهــدیـد دهـــل
چـیزکـی مـاند بـدان ناقـور کـل
***
مؤمنـان گویـند کآثـار بهشــت
نغــز گردانــیـد هـر آواز زشــت
ما هـمه اجزای آدم بوده ایــم
در بهشت، آن لحن ها بشنوده‌ایم
گرچه برما ریخت آب و گل شکی
یادمــان آمــد از آنــها چــیزکی
همچنین او در جایی دیگر نیز تصریح می‌کند که عارف در صدای رباب، آواز باز و بسته شدن دروازه بهشت را می‌شنود.



ارسال توسط حسام
 
تاريخ : پنجشنبه هجدهم فروردین 1390

عكس برگزيده شده ماه اول سال 1390


برچسب‌ها: حسين عليزاده

ارسال توسط حسام
 

سه نوازی کیهان کلهر - مجید خلج - حسین علیزاده

  کیهان کلهر  مجید خلج  حسین علیزاده

حجم فایل: ۳۱ مگابایت

زمان: ۸ دقیقه


برچسب‌ها: مجید خلج, کیهان کلهر, حسین علیزاده

ارسال توسط حسام
 

حجم فایل: ۳۰ مگابایت

زمان: ۱۰ دقیقه

تاریخچه ساز تمبک

یکی از سازهای کوبه‌ای پوستی است و از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود که از این خانواده می‌توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد.

تمبک از نظر نوازندگی (انگشت گذاری)، رنگ های صوتی و ساختمان فیزیكی اش (در عین ظاهری ساده)، یكی از پیشرفته ترین و پیچیده ترین سازهای كوبه ای پوستی دنیا محسوب می شود، گروهی معتقدند که نام این ساز در اصل تنبک بوده و تبدیل آن به تمبک به دلیل قلب حرف «ن» ساکن به «م»، قبل از حرف «ب» است؛ مثل اتفاقی که در تلفظ واژه «شنبه» می‌افتد. اما گروهی دیگر اعتقاد دارند که صورت «تنبک» منشاء منطقی نداشته و به همین دلیل به اشتباه در میان مردم رواج یافته است. اما در نوازندگی این ساز از تکنیک‌هایی به نام های «تُم»، «بک»، «پلنگ» و «ریز» استفاده می‌شود. بنابراین چندان بعید نیست اگر نامگذاری «تمبک» بر اساس همین اسامی صورت گرفته باشد. از دیدگاه زبان‌شناسان واژه Tambourine که در زبان‌های اروپایی برای تمبک به کار می‌رود از واژه تنبور پهلوی وام گرفته شده‌است.

تمبک از نظر سازشناسی جزو "طبل های جام گونه" است و جالب است اشاره كنیم كه بنا بر پژوهش های اخیر ، برخی از طبل های جام گونه، هم از نظر ساختمان فیزیكی و هم از نظر لغوی شباهت به تمبک ایران دارند.

مهمترین ساز کوبه ای پوستی زمان ما که سالهاست مورد توجه موسیقیدانان ایران است، نوازندگانی که با این ساز در تاریخ موسیقی ما به شهرت رسیدند و می توان گفت متعلق به نسل پیشین تنبک نوازی هستند، آقاجان پسر داوود شیرازی، تقی خان، حاجی خان پیشخدمت عین الدوله، بالاخان پدر مرتضی و موسی نی داوود، عبدالله دوامی، سید حسین، رضا قلیخان، رضا روانبخش و هوشنگ مهرورزان هستند. ولی اگر نگاهی به تاریخ جدید تنبک نوازی بیندازیم متوجه می شویم که این ساز قبل از حضور حسین تهرانی- پدر تنبك نوازی نوین ایران - ( و مشوقانش مانند ابوالحسن صبا و حسین دهلوی) جایگاه موجه و قابل توجهی در تاریخ موسیقی ایران نداشت و پس از تلاش ها و تعمق های زیادی که برای احیاء مجدد آن توسط این استادان و بعضا شاگردان آن ها صورت گرفت، در حال حاضر تمبک به عنوان ساز لازم و ثابت ارکسترهای ایرانی رسیده و حتی سال هاست که در مقام تکنواز هم نقش آفرین است. همزمان با تلاش های دقیق حسین تهرانی در موسیقی تمبک، شاگردانی که مکتب او را دیده بودند نیز با فعالیت زیادی در ارکسترهای مختلف و نوازندگان مشهور همراه شدند. حسین تهرانی به مانند بسیاری از استادان آن زمان که شاگردانشان تکرار استاد نبودند، شاگردانی تربیت کرد که در انواع سبک ها می نواختند و هر کدام در همکاری با ارکستر، همنوازی با یک نوازنده و تکنوازی هایشان دارای شگردهای خاصی در استفاده از تکنیک ها و ریتم های مختلف بودند.


برچسب‌ها: تمبک, مستند ساختن ساز تمبک, تنبک

ارسال توسط حسام

 

سه نوازی کیهان کلهر و مجید خلج و حسین علیزاده

  کیهان کلهر  مجید خلج  حسین علیزاده

حجم:۲۹ مگابایت

زمان:۷دقیقه و ۳۰ ثانیه

لطفاْ برای بهتر شدن کیفیت پست های بعد نظر یادتون نره.



ارسال توسط حسام
 
تاريخ : دوشنبه هشتم فروردین 1390

 

گروه ریتم نوازان دنگادنگ

نوازندگان:

نگار ثامی

نیلوفر رضایی

احمد خاتونی

کامران باقری پور

مهرشاد حاجی فرجی

ماهان قبادی

سرپرست گروه:رشید کاکاوند

حجم فایل: ۳۸ مگابایت

زمان: ۱۰ دقیقه


برچسب‌ها: گروه ریتم نوازان

ارسال توسط حسام
 
تاريخ : دوشنبه هشتم فروردین 1390

 

دو نوازی پژمان حدادی و حمیدرضا خبازی

پژمان حدادی و حمیدرضا خبازی

این کلیپ در کشور اسپانیا در شهر مادرید، سپتامبر ۲۰۱۰ اجرا گردیده است.

حجم: ۱۶ مگابایت

زمان: ۶ دقیقه و ۵۰ ثانیه


برچسب‌ها: حمیدرضا خبازی, پژمان حدادی, تمبک, تار

ارسال توسط حسام

اسلایدر